215433  dsc6679 906dcc large 1466941493

Belgische sigarenfabrikant J.Cortès hertekent sigarenlandschap met aankoop Amerikaanse Oliva Cigars

Het Belgische familiebedrijf J. Cortès heeft zopas een akkoord tot aankoop gesloten met het Amerikaanse Oliva Cigars, een familiebedrijf met vestigingen in Miami en Nicaragua. Met de aankoop wil J. Cortès zijn aanbod verbreden en zo zijn positie op de wereldmarkt verstevigen. De gezamenlijke jaaromzet bedraagt 100 miljoen dollar. Het feit dat een familiebedrijf over de twee continenten zo sterk actief zal zijn, is ongezien in de sigarenindustrie.

Wie CEO Fred Vandermarliere aan het woord hoort, kan er niet omheen. Hier spreekt een gepassioneerd ondernemer, een man die gebeten is door het vak, en zijn bedrijf runt met veel respect voor de producten en de mensen die ze maken.

Deze aankoop is voor hem veel meer dan een zakelijke transactie. Het is een verhaal van twee families, over verschillende generaties actief binnen een authentieke markt. Twee bedrijven die zo complementair zijn, dat je zou kunnen spreken van een ‘perfect match’. Die complementariteit is op vele vlakken aanwezig. Waar de sigaren door J.Cortès machinaal worden geproduceerd, worden de sigaren bij Oliva nog steeds met de hand gerold. En terwijl J.Cortès vooral actief is in Europa, is Oliva dan weer een sterke speler op de Amerikaanse markt. Wat beide bedrijven gemeen hebben? Dat zijn de sterke familiebanden en de manier waarop ze gerund worden: met passie, vakmanschap en bescheidenheid.

215434  dsc6809 4332d7 large 1466941494

Vandermarliere benadrukt dat het een bewuste keuze is het bedrijf Oliva te behouden, met de huidige merken en actuele bedrijfsleiding. Alleen zo kunnen beide ondernemingen elkaar werkelijk versterken.

Oliva Cigars is een geweldig, goed beheerd bedrijf met sterke merken en heel wat toekomstmogelijkheden. Met deze aankoop willen wij verder bouwen aan de strategie van beide bedrijven en blijven focussen op merken, mensen en het gepassioneerd ontwikkelen van uitstekende producten voor sigarenliefhebbers.

Fred Vandermarliere - CEO J. Cortès

Ook voor José Oliva, de CEO van Oliva cigars, betekent deze overeenkomst een gedroomde win-win. Hij blijft aan als bedrijfsleider en is zeker van continuïteit van zowel zijn merken als zijn personeelsbezetting (1115 medewerkers).

Als familiebedrijf vonden wij het belangrijk deel uit te maken van een bedrijf met een cultuur en animo als die van ons. Een bedrijf dat wenst verder te werken met ons ganse team, op basis van wederzijds respect. Dit is een nieuw en spannend hoofdstuk voor Oliva cigars.

José Oliva - CEO Oliva cigars

Ook vader van Fred en chairman, Guido Vandermarliere, intussen meer dan 50 jaar actief in de sigarensector, is trots op de overname. Hij concludeert dat het absoluut niet eenvoudig is om te werken in een wereld die tegen tabak is, maar gelooft ook in de mogelijkheden. “Op lange termijn kunnen we enkel nog overleven als sigarenfabrikant door actief te zijn over de verschillende continenten heen en te kiezen voor 100 % tabaksproducten, gemaakt om van te genieten. Waarbij de kwaliteit primeert boven de kwantiteit.

De deal is gesloten op 30 juni en gaat met onmiddellijke ingang in op 1 juli 2016.

Hqdefault

Contact:

• José Oliva

CEO Oliva cigars

_______________________________________

J. Cortès cigars is sinds 1926 in handen van de familie Vandermarliere. Het West-Vlaamse bedrijf heeft een sterke Europese positie met de productie van 100% machinemade sigaren en is actief in meer dan 80 markten wereldwijd. Kernactiviteiten zijn merken als J. Cortès, Neos en Amigos. De passie voor sigaren en tabak wordt uitgedragen door 2250 werknemers wereldwijd.

Facts & Figures:

- Een totale jaarproductie van 500 mio sigaren

- Productie in Colombo-Sri Lanka, Handzame en Zwevegem-België

- In totaal meer dan 2250 medewerkers

Over Oliva Cigars

Oliva Cigars is een familiebedrijf gevestigd in Miami en Nicaragua, gekend om zijn high quality cigars. Het bedrijf sleepte reeds diverse prijzen en nominaties in de wacht. Dankzij een forse groei de laatste 10 jaren, heeft Oliva een sterke positie weten te bemachtigen op de Amerikaanse markt van de ‘premium hand rolled’ sigaren met de merken Oliva, NUB en Caïn.

Facts & figures

- Een totale jaarproductie van 15 mio handgemaakte sigaren