265474 img 3290 2dafb9 original 1511511464

Ambassadeur Nicaragua bezoekt Neos fabriek in Handzame

Gisteren mocht de NEOS sigarenfabriek in Handzame hoog bezoek verwelkomen. De ambassadeur van Nicaragua kreeg er een rondleiding door Fred Vandermarliere van sigarenfabrikant J. Cortès. Dit bedrijf heeft een nauwe band met Nicaragua.

We gebruiken al jaren tabakken uit Nicaragua in onze mengelingen, maar de banden zijn nog veel belangrijker geworden sinds de overname van Oliva Cigars in 2016. We hebben nu één van de meest vooraanstaande producenten van Nicaraguaanse puros, die op dit moment als beste sigaren ter wereld bestempeld worden. Zeker nu de Cubanen enkele mindere oogsten gehad hebben, kunnen wij qua smaak, consistentie en trekkracht, de competitie aan met de groten der aarde in onze sector.

Fred Vandermarliere, CEO J. Cortès

Naast het tabaksluik, stellen zij er ook 1300 mensen te werk. Onlangs werd er nog een nieuwe fabriek geopend waar uitsluitend sigarendoosjes worden gemaakt. De CEO van J. Cortès en Oliva wil niet enkel de beste sigaren aanbieden, voor hem is het minstens even belangrijk dat die sigaren ook maatschappelijk verantwoord worden geproduceerd. Tewerkstelling van de lokale bevolking is één aspect, het optimaliseren van de werkomstandigheden een ander.

Veranderende tabakswetgeving

De ontmoeting tussen de ambassadeur en CEO Fred Vandermarliere was dus voor beide partijen interessant. Een belangrijk gespreksonderwerp was ook de veranderende tabakswetgeving waardoor sigaren mogelijks aanzien worden als 'smokkelwaar' en de verkoop ervan nagenoeg onmogelijk wordt door een “track&trace”-wetgeving van de EU.  Het spreekt voor zich dat dit voor de beide partijen geen goede zaak zou zijn.

Ontwikkelingsproject

De aanleiding van het bezoek aan België is een uitnodiging van de VZW Neos (niet te verwarren met de sigarenfabriek NEOS) in Kuurne, die een themanamiddag over Nicaragua organiseerde. Ook in Kuurne zijn ze Nicaragua bijzonder genegen. Het ontwikkelingsproject Diachimba, dat onderwijs voorziet voor arme bevolkingsgroepen in Nicaragua, wordt namelijk volledig getrokken wordt door Kuurnenaar Philip Vertriest.

Met de themanamiddag wilde NEOS aandacht vestigen op het project en zijn bezieler in de bloemetjes zetten.