301068 1z3a5367 2 7dde0e large 1547642103

Oliva Cigars opent nieuwe fabriek in Nicaragua

Recent opende Oliva zijn nieuwe fabriek TABOLISA II in Esteli, Nicaragua. Hier oefenen ze uitsluitend de kunst uit van het rollen van sigaren van de verschillende merken van de groep (zowel Oliva, Nub als Cain), met momenteel een dagelijkse capaciteit van 25.000 stuks.

301110 1z3a5306 c3248a large 1547642958

Begin december opende Oliva zijn nieuwe fabriek TABOLISA II in Esteli, Nicaragua. Dit is de tweede op korte tijd. In januari 2018 opende Oliva er een fabriek naar Westerse standaarden waar hoogwaardige houten kisten worden gemaakt. In TABOLISA II oefenen ze uitsluitend de kunst uit van het rollen van sigaren van de verschillende merken vande groep (zowel Oliva, Nub als Cain), met momenteel een dagelijkse capaciteit van 25.000 stuks. In totaal stelt Oliva zo’n 1.500 mensen te werk in Nicaragua.

De kunst van het sigaren rollen

Nicaragua is het grootste sigarenland in Centraal-Amerika, met Esteli als sigarenhoofdstad. Dit heeft te maken met de bodem- en klimaatomstandigheden die uiterst geschikt zijn voor de perfecte teelt van voortreffelijke, krachtige en aromatische tabakken. Verschillende Cubaanse families hebben in dit prachtige land indrukwekkende sigarentradities verdergezet. Het rollen van sigaren vergt bijzonder veel vaardigheden, en wordt zowel door mannen (torcedor) als vrouwen (torcedora) uitgevoerd. Om te beginnen worden de bladeren van het binnenwerk harmonieus in elkaar gevlochten en in het omblad gerold. Een werkje dat de kracht van een mannenhand vraagt. Samen vormen het binnenblad en omblad een 'pop' die in een 'pers' wordt gelegd om de juiste vorm te bekomen. De afwerking van de pop gebeurt doorgaans met de finesse van een vrouwenhand, die het dekblad spiraalvormig om de 'pop' rolt. Als laatste wordt de sigaar afgerond door het mondstuk af te sluiten. Het is een ritueel dat al meer dan 200 jaar onveranderd bleef.

Expansiebeleid

Sinds de aankoop van Oliva door J. Cortès in 2016, investeert het bedrijf volop in een expansiebeleid in Nicaragua. De opening van deze site is dan ook slechts een deel van de uitbreidingsplannen. De eerste TABOLISA fabriek, “Tabolisa Uno” heeft gans 2018 reeds renovatie- en uitbreidingswerken ondergaan. Deze zouden moeten afgewerkt zijn in het derde kwartaal van 2019. Deze verbeteringen zullen een serieuze toename van de capaciteit en verbeterde werkomstandigheden voor de werknemers teweeg moeten brengen.

“Van in het prille begin van de overname van Oliva hebben wij altijd gehamerd op het feit dat er niets zou veranderen aan de merken en de kwaliteit enerzijds noch aan het bestuur en de samenstelling van het bedrijf anderzijds. Wel zagen en zien we veel potentieel voor Oliva, met bijhorende moderniseringen waar nodig.”

Fred Vandermarliere, CEO J. Cortès

foto 1: CEO van J. Cortès Fred Vandermarliere opent Tabolisa II.

foto 2: het Oliva-team, deels gebaseerd in Nicaragua en deels in Miami. Foto genomen op het dakterras van de nieuwe fabriek met zicht op de tabaksvelden rond Esteli.

Limited edition

Naar aanleiding van deze opening werden de eerste honderd, handgerolde sigaren voorzien van een speciale sigarenband. De helft van deze sigaren werd meegenomen naar het hoofdkwartier van de groep (Zwevegem, België),waar ze op een speciale plaats zullen worden uitgestald, de andere helft blijft ter plaatse.

301098 1z3a5318 2 b9daf3 large 1547642785