348802 1.%20general%20%283%29 743ae0 large 1583417244

Familie Vandermarliere bespaart meer dan 2,6 miljoen liter water in Sri Lanka

Zwevegem, 6 maart 2020 – UTP Sri Lanka, een bedrijf van de familie Vandermarliere, heeft de pompinstallatie in zijn sigarenfabriek in Sri Lanka vernieuwd en bespaart zo meer dan 2 miljoen liter water per jaar. De technische vernieuwing kost echter meer dan ze opbrengt. “We doen dit louter uit ideologische overwegingen”, zegt CEO Jonathan Ampe.

De West-Vlaamse familie, die ook sigarenfabrikant J. Cortès heeft, baat al sinds 1986 haar eigen fabriek uit in Sri Lanka, de United Tobacco Processing Ltd. of UTP. De fabriek telt 12 sproeitunnels die aan de hand van een hoge waterdruk de tabaksbladeren benevelen. Om de waterdruk constant hoog te houden, gebruikt de fabriek 4 pompen. Tot voor kort moesten de pompkoppen voortdurend gekoeld worden, anders zouden ze oververhitten. Het koelwater voor die constante koeling kon echter niet gerecupereerd worden, en ging bijgevolg verloren.

Ideologische overwegingen

De fabriek heeft nu een nieuwe generatie pompkoppen geplaatst die geen koelwater meer vergen. De nieuwe pompkoppen kosten echter meer dan de waterbesparing opbrengt. “We hebben louter uit ideologische overwegingen besloten om deze installatie toch uit te voeren”, geeft CEO Jonathan Ampe dan ook toe.  Technical manager Bart Bardyn vult hem onmiddellijk aan: “Dankzij deze nieuwe technologie besparen we jaarlijks meer dan 2,6 miljoen liter water. In een land als Sri Lanka, dat regelmatig met droogte te kampen heeft, kan die besparing een verschil maken. Met UTP hebben we altijd al geprobeerd een positieve bijdrage te leveren aan de Sri Lankaanse maatschappij, onder meer door betere voorwaarden te creëren voor onze arbeiders en hun gezinnen. Het was dan ook logisch dat we dit ook op technologisch vlak zouden doortrekken.”

Voor bijkomende informatie of interviewaanvragen, contacteer: Jonathan Ampe,

CEO UTP Sri Lanka (Jonathan.Ampe@UTPSL.com) of Olivier Mottrie,

Marketing Support J.Cortès (Olivier.Mottrie@jcortes.com / +32 472 42 36 21)